În general, nu mă entuziasmez foarte mult de SUV-urile electrice, mai ales de cele obișnuite care devin din ce în ce mai populare. Absența sunetului, vibrațiilor și mirosului de benzină arsă… însă când un producător decide să le transforme în mașini de curse, lucrurile devin interesante pentru mine. Performanța pe care un EV o poate oferi pe asfalt nu este de neglijat, dar lipsa emoției este evidentă. Totuși, cu cea mai recentă propunere super-EV-SUV de la Skoda (e un lucru?) am fost intrigat de la bun început! De obicei, Skoda nu este un brand care mă entuziasmează, dar a decis surprinzător să transforme Enyaq-ul său într-o mașină de curse pregătită pentru pistă!
Skoda și Motorsport
Pentru cei care nu sunt familiarizați cu Skoda, acesta este un producător ceh de automobile, parte a grupului Volkswagen-Audi. Marca a fost fondată în 1925 ca succesor al Lauring & Klement, care a început ca un producător de biciclete, motociclete și mașini în 1895. Cunoscută pentru automobilele sale accesibile și bine echipate, Skoda a fost activă în motorsport încă din 1901 și a participat la diverse competiții de raliu și campionate europene timp de decenii.
De-a lungul timpului, Skoda a introdus numeroase versiuni de raliu ale mașinilor sale de stradă. Skoda Octavia WRC a câștigat notorietate începând cu 1999, cu cel mai bun rezultat obținut în Raliul Safari 2001. A fost urmată de Fabia WRC, care a fost mai ușor de manevrat pe traseele de raliu. Această mișcare a fost comună în rândul echipelor în anii 2000, pe măsură ce tehnologia și performanța au avansat rapid în WRC. Fabia WRC a avut un succes moderat până când Skoda s-a retras din competiții în 2006, iar echipe semi-private au continuat să concureze cu Fabia fără a obține titluri majore.
În clasa WRC2, Skoda a avut rezultate remarcabile. În 2009, a debutat cu Fabia S2000, care a câștigat trei raliuri în primul său an și a obținut titluri de șofer și constructor în 2010. Au urmat victoriile și în anii 2011, 2012, 2013, 2015, 2016, 2017 și 2018, demonstrând succesul continuu al mărcii în motorsport.
Enyaq RS Race
Ce este acest Enyaq RS Race creat de Skoda? Potrivit producătorului, este un teren de testare pentru diverse tehnologii și materiale, dar și o modalitate de a demonstra că Skoda nu se limitează la construirea de SUV-uri obișnuite. Enyaq iV este una dintre cele mai recente adăugiri electrice ale mărcii, disponibilă în două configurații diferite. A fost lansată în 2020 ca un SUV electric complet, iar în 2022 a fost introdus un stil de caroserie coupé-SUV.
Skoda produce modele RS atât pentru Enyaq, cât și pentru Enyaq Coupe, care oferă performanțe superioare și un aspect mai sportiv. Aici începe povestea Enyaq RS Race! Dotat cu un sistem de propulsie electrică de 340 CP, Enyaq Coupé standard pe care se bazează acest model RS Race, accelerează de la 0 la 100 km/h în 5,5 secunde, având o viteză maximă de 180 km/h. Greutatea sa de peste două tone metrice face aceasta o realizare notabilă, ceea ce explică popularitatea mașinilor electrice în prezent, susținute și de guvernele europene.
Versiunea RS Race a reușit să elimine peste 300 de kilograme din această greutate, sporind agilitatea și rapiditatea. Aceasta se datorează utilizării polimerului ușor pentru caroserie și eliminării interiorului de lux pentru a face loc unui cockpit mai orientat spre pistă. Prin urmare, sprintul de la 0 la 100 km/h durează acum mai puțin de cinci secunde, o performanță impresionantă pentru un SUV mare.
Skoda a echipat Enyaq RS Race cu un kit aerodinamic agresiv, incluzând o aripă masivă pe spate, un splitter frontal mare și diverse alte componente aerodinamice. Performanța de frânare este îmbunătățită datorită frânelor din carbon-ceramic și a unei platforme adaptate. Un sistem de direcție mai precis și o frână de mână hidraulică contribuie la manevrabilitate și capacitățile de alunecare. La interior, se află o carcasă de rol din oțel chrome-molybdenum și scaune de curse, alături de un sistem de stingere a incendiilor. De asemenea, un sistem de infotainment revizuit amplifică artificial sunetele de conducere în cabină. Deși nu se știe dacă vom vedea mai multe exemplare ale acestui EV-SUV, ar fi interesant de observat competiții între astfel de mașini pe o scenă de rallycross!